Szczegółowe informacje dotyczące procesu rekrutacji i naboru do szkół Państwowej Straży Pożarnej prowadzących kształcenie w zawodzie technik pożarnictwa w ramach służby kandydackiej, umieszczane są na stronach internetowych poszczególnych placówek po zatwierdzeniu ich przez Komendanta Głównego PSP.
Poniżej znaleźć można zasady naboru na rok szkolny 2020/2021.
Wyniki rekrutacji na rok szkolny 2020/2021
Lista kandydatów w układzie rankingowym
UWAGA!
Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie informuje, że kandydaci, którzy znajdują się na liście 90 osób wstępnie zakwalifikowanych do służby kandydackiej w SA PSP w Krakowie, otrzymali orzeczenie Rejonowej Komisji Lekarskiej MSW potwierdzające zdolność do służby w Państwowej Straży Pożarnej zostali zakwalifikowani na przeszkolenie z zakresu ochrony przeciwpożarowej realizowane w pierwszym semestrze nauki w roku szkolnym 2020/2021.
W związku z powyższym do Szkoły należy zgłosić się w dniu 1 września 2020 r. do godz. 8:00. Szkoła zapewnia słuchaczom nieodpłatne zakwaterowanie, wyżywienie i umundurowanie, w związku z powyższym należy zabrać ze sobą tylko:
• dowód osobisty,
• oryginał bądź kserokopię aktualnej karty szczepień,
• książeczkę wojskową,
• odzież sportową:
- koszulka gimnastyczna z krótkim rękawem w kolorze czarnym – minimum 2 szt.,
- podkoszulek letni bez rękawów w kolorze białym – 2 szt.,
- spodenki gimnastyczne w kolorze granatowym lub czarnym – 2szt.,
• spodenki kąpielowe – 1 szt.,
• czepek kąpielowy – 1 szt.,
• klapki pod prysznic (nie zalecane klapki typu „japonki”) – 1 kpl.,
• obuwie sportowe typu „adidas” (nie trampki) – 2 kpl.,
• przybory toaletowe,
• ręcznik kąpielowy – 2 szt.,
• przybory do pisania,
• zeszyty – 8 szt.,
• bieliznę osobistą (nie zaleca się skarpet typu „stopki” oraz białych),
• czarna czapka zimowa bez nadruku, czarne rękawiczki,
• torbę sportową w kolorze czarnym lub granatowym,
• maseczki ochronne – minimum 2 szt.
• numer konta bankowego,
• uwaga:
- osoby, które posiadają badania w kierunku nosicielstwa pałeczek Salmonella i Schigella (dawna książeczka sanepidowska), proszone są o zabranie wyników tych badań do Szkoły,
- sugeruje się zabranie latarki czołowej,
- proszę nie zabierać do szkoły urządzeń elektronicznych m.in.: laptop, tablet, radio, odtwarzacze audiowizualne itp.
- przed stawieniem się do szkoły osoba powinna mieć ścięte włosy około 5mm.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr: (12) 681-9884, (12) 681-9800.
PROCEDURA SKŁADANIA PODAŃ
Podania należy złożyć do dnia 15.05.2020 r.
Podania można składać w sekretariacie dydaktycznym Szkoły
od poniedziałku do piątku w godz. 800 – 1500
lub przesyłać pocztą na adres szkoły (decyduje data stempla pocztowego)
Aby zostać zakwalifikowanym do postępowania rekrutacyjnego należy złożyć:
- FORMULARZ NR 1 (wypełniany na stronie internetowej, zawierający podanie, ankietę oraz oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych):
- wypełnić FORMULARZ NR 1 (link) UWAGA: z powodów technicznych link będzie aktywny w wyłącznie w przegląrkach Chrome, Internet Explorer, Opera! Nie działa w Mozilla Firefox!
- dokładnie sprawdzić,
- wydrukować formularz.
- zapoznać się z klauzulą informacyjną (link)
- złożyć podpisy w miejscach wyznaczonych.
- pobrać FORMULARZ NR 2 (.doc) (.pdf)
- wypełnić elektronicznie albo odręcznie tabelę załączników oraz napisać swój życiorys i złożyć podpis w miejscu wyznaczonym.
- FORMULARZ NR 2 (do uzupełnienia elektronicznego i wydruku albo do wydruku i odręcznego wypełnienia oraz podpisania, zawierający miejsce na życiorys oraz załączniki do podania):
- ŚWIADECTWO DOJRZAŁOŚCI – W ORYGINALE LUB JEGO NOTARIALNIE POTWIERDZONĄ KOPIĘ
Osoba zdająca egzamin maturalny w bieżącym roku zobowiązana jest dostarczyć osobiście lub drogą korespondencyjną do szkoły świadectwo dojrzałości, aneksu do świadectwa dojrzałości lub ich notarialnie potwierdzonej kopii – najpóźniej o godzinie 15.00, w dniu 14 sierpnia 2020 r. Pozostali kandydaci składają świadectwo dojrzałości lub jego notarialnie potwierdzoną kopię wraz z podaniem.
- Kserokopię lub duplikat dokumentu potwierdzającego dokonanie wpłaty (przelewu) za postępowanie rekrutacyjne
Prosimy o nie składanieżadnych innych dokumentów, oprócz wyżej wymienionych.
Opłata za postępowanie rekrutacyjne wynosi 120 zł od osoby zdającej.
Wpłaty należy dokonać do dnia 15 maja 2020 r. na wskazane poniżej konto. W tytule wpłaty należy podać: ”OPŁATA REKRUTACYJNA + IMIĘ I NAZWISKO KANDYDATA”.
Nr konta: 41 1010 1270 0060 0213 9134 0000
Opłata za postępowanie rekrutacyjne nie będzie zwracana
UWAGA!
Podania złożone po 15 maja 2020 r.
oraz podania niekompletne
nie kwalifikują kandydata do postępowania rekrutacyjnego
Po weryfikacji przez Komisję Rekrutacyjną złożonych dokumentów, osoby zakwalifikowane do udziału w teście sprawności fizycznej otrzymają listem poleconym (w połowie czerwca br.) dokładne informacje dotyczące organizacji procesu naboru do służby kandydackiej oraz formularze:
- zaświadczenia lekarskiego,
- oświadczena kandydata o stanie zdrowia, które po wypełnieniu należy dostarczyć do szkoły przed przystąpieniem do testu sprawności fizycznej.
Zaświadczenie lekarskie potwierdzające zdolność do przystąpienia do egzaminu sprawnościowego nie może być wystawione wcześniej niż 15 czerwca 2020 roku.
Szczegółowych informacji na temat rekrutacji (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00/
w godzinach pracy szkoły) udziela :
- st.kpt. Dariusz Ruchała - tel. (12) 681 98 13
- Pani Monika Stawowiak - tel. (12) 681 98 00
- Pani Justyna Pac - tel. (12) 681 98 04
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Proces naboru oraz założenia organizacyjne
przeprowadzenia rekrutacji do służby kandydackiej w Państwowej Straży Pożarnej na kształcenie dzienne w zawodzie technik pożarnictwa do Centralnej Szkoły PSP i szkół aspirantów PSP na rok szkolny 2020/2021
1. Zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad, warunków i trybu przyjmowania do służby kandydackiej w Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 1997, Nr 101, poz. 638 ze zm.), kandydaci składają wymagane podanie wraz z dowodem wpłaty za postępowanie rekrutacyjne bezpośrednio do wybranej przez siebie szkoły, do dnia 15 maja 2020 r. O przyjęciu podania przesłanego pocztą decyduje data stempla pocztowego. Osoba, która ubiega się o przyjęcie do służby kandydackiej w szkołach kształcących w zawodzie technik pożarnictwa, może być przyjęta na podstawie dobrowolnego zgłoszenia oraz uzyskanego świadectwa dojrzałości i jeśli nie przekroczyła 25 roku życia. Za wartość graniczną wieku przyjmuje się rok kalendarzowy, w którym osoba ubiegająca się o przyjęcie do służby kandydackiej w Państwowej Straży Pożarnej kończy 25 rok życia (urodzona w roku 1995 lub młodsza).
2. Osoba ubiegająca się o przyjęcie do szkoły, składa świadectwo dojrzałości bądź świadectwo dojrzałości z aneksem lub ich notarialnie potwierdzone kopie. Od kandydata wymaga się, aby przedstawił świadectwo dojrzałości potwierdzające przystąpienie do części pisemnej egzaminu z przedmiotów matematyka i język obcy oraz jednego z dodatkowych przedmiotów: fizyka, chemia, informatyka albo biologia.
3. Opłata za postępowanie rekrutacyjne wynosi 120,00 zł od osoby ubiegającej się o przyjęcie do szkoły. Kandydaci wnoszą ją na konto danej szkoły. Opłata nie podlega zwrotowi.
4. Proces naboru do służby kandydackiej składa się z postępowania rekrutacyjnego, testu sprawności fizycznej oraz dodatkowo sprawdzianu z pływania i sprawdzianu braku lęku wysokości weryfikujących predyspozycje i umiejętności niezbędne do udziału w działaniach ratowniczych przez strażaka w służbie kandydackiej. Proces ten we wszystkich szkołach przeprowadzany jest w tych samych dniach o tej samej godzinie.
5. Nie przystąpienie do którejkolwiek z prób testu sprawności fizycznej lub nie uzyskanie wymaganego minimum w poszczególnych próbach (określonego w załączniku nr 2), oznacza brak zaliczenia testu sprawności fizycznej i wyklucza kandydata z dalszej rekrutacji. Powyższe zasady dotyczą także sprawdzianu z pływania oraz sprawdzianu braku lęku wysokości, gdzie nie przystąpienie do sprawdzianu lub brak jego zaliczenia wyklucza kandydata z dalszej rekrutacji.
- dostarczenie osobiście lub drogą korespondencyjną do szkoły oryginału świadectwa dojrzałości, aneksu do świadectwa dojrzałości lub ich notarialnie potwierdzonej kopii – najpóźniej o godzinie 15.00, w dniu 14 sierpnia 2020 r. do siedziby szkoły;
- test sprawności fizycznej – w dniach od 6 do 9 lipca 2020 r., od godz. 9.00 (dzień przystąpienia do testu sprawności fizycznej wyznaczany jest dla każdego kandydata indywidualnie);
- ogłoszenie wyników testu sprawności fizycznej – lista kandydatów, którzy zaliczyli test sprawności fizycznej – 10 lipca 2020 r. do godziny 12.00;
- sprawdzian z pływania – 13 lipca 2020 r., o godzinie 08.00;
- sprawdzian braku lęku wysokości (akrofobii) – po zaliczeniu sprawdzianu z pływania;
- ogłoszenie wyników sprawdzianu z pływania oraz sprawdzianu braku lęku wysokości – lista kandydatów, którzy zaliczyli test sprawności fizycznej, sprawdzian z pływania oraz sprawdzian braku lęku wysokości – 13 lipca 2020 r.;
a) bieg po kopercie,
b) podciąganie na drążku.
36b. Komisja rekrutacyjna sporządza, na podstawie listy rankingowej kandydatów, listę osób wstępnie zakwalifikowanych do służby kandydackiej.
a) zachowuje prawo do posługiwania się orzeczeniem komisji lekarskiej MSWiA przy kolejnym naborze (orzeczenie jest ważne rok od momentu jego wydania);
b) może być zwolniony ze zdawania egzaminów w kolejnym naborze przy zachowaniu punktów z listy rankingowej z uprzedniej rekrutacji;
c) może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w lit. b) i ponownie przystąpić do zdawania egzaminu. W tym przypadku ponosi opłatę rekrutacyjną, o której mowa w pkt. 3.
Załącznik nr 1
OPIS WYKONANIA
PRÓB SPRAWNOŚCIOWYCH I PRÓBY WYDOLNOŚCIOWEJ
Testy sprawności fizycznej przeprowadza się w ubiorze i obuwiu sportowym. Każdy kandydat ma prawo do jednokrotnego podejścia do każdej z prób. Wyjątek stanowi awaria sprzętu, urządzeń pomiarowych lub zewnętrzne zakłócenie próby.
W pierwszej kolejności kandydaci przystępują do prób sprawnościowych, następnie do próby wydolnościowej.
Kandydat uzyskuje prawo podejścia do kolejnej próby, jeżeli w poprzedniej uzyskał co najmniej wynik minimalny na poziomie określonym w załączniku Nr 2.
I. Próby sprawnościowe:
Podciąganie na drążku.
Drążek umieszczony jest na wysokości doskocznej, pozwalającej
na swobodny zwis ciała, bez dotykania podłoża. W przypadku braku możliwości doskoczenia do drążka, kandydat ma prawo do uzyskania pomocy obsługi.
Kandydat zajmuje pozycję w zwisie na drążku (nachwytem lub podchwytem)
z ramionami wyprostowanymi w stawach łokciowych. Na komendę „start”, podciąga się tak, aby broda znalazła się powyżej drążka i wraca do pozycji wyjściowej, następnie ponawia ćwiczenie. Oceniający głośno podaje liczbę zaliczonych podciągnięć.
Jeżeli kandydat nie wykona ćwiczenia zgodnie z opisem, np. nie podciągnie się do wymaganej pozycji lub nie wróci do zwisu z ramionami wyprostowanymi
w stawach łokciowych, oceniający powtarza ostatnią liczbę prawidłowo wykonanych (zaliczonych) podciągnięć.
Podczas wykonywania ćwiczenia dozwolona jest praca tułowia i nóg.
Wynikiem końcowym jest liczba prawidłowo zaliczonych podciągnięć.
Bieg po kopercie.
Próba przeprowadzana jest na prostokącie o wymiarach 5 x 3 m, na którym
w wyznaczonych miejscach (naklejone z taśmy krzyże o wymiarach 20 x 20 cm
i szerokości taśmy 5 cm) ustawia się tyczki o wysokości 160-180 cm – podstawa
o średnicy 30 cm, która w całości musi zakrywać naklejony krzyż (sposób rozmieszczenia tyczek przedstawia rysunek).
Sposób przeprowadzenia próby: kandydat na komendę „na miejsca” podchodzi do linii startu i zajmuję pozycję startową. Na komendę „start” kandydat rozpoczyna bieg zgodnie z oznaczonym na rysunku kierunkiem (A-B-E-C-D-E-A), omijając tyczki od strony zewnętrznej. Kandydat pokonuje trasę trzykrotnie.
Podczas wykonywania próby obowiązuje całkowity zakaz chwytania
i przytrzymywania stojących tyczek. W przypadku przewrócenia lub przesunięcia tyczki z punktu jej ustawienia, kandydat musi ją ustawić na wcześniej zajmowanym miejscu (tak aby podstawa zakrywała krzyż) i dopiero kontynuować bieg.
W przypadku nie ustawienia tyczki na wcześniej zajmowanym miejscu
i kontynuowaniu biegu, kandydatowi przerywa się próbę i uznaje się ją jako niezaliczoną. Po ukończonej próbie wszystkie tyczki muszą stać w wyznaczonych miejscach. Wynikiem końcowym jest czas pokonania ćwiczenia, z dokładnością
do 0,01 sekundy.
Podstawowym pomiarem biegu po kopercie jest pomiar elektroniczny, natomiast pomiar ręczny może stanowić zabezpieczenie próby. Kandydat, który przeciął światło fotokomórki wyciągniętą w przód ręką (mając wyraźnie na celu wcześniejsze osiągniecie mety) zostaje zdyskwalifikowany. W przypadku, gdy kandydat finiszując i osiągając linię mety nie przeciął światła fotokomórki (ustawionej na wysokości ok. 100 cm) również zostaje zdyskwalifikowany.
I. Próba wydolnościowa:
Wielostopniowy test wydolnościowy (Beep test).
Wielostopniowy test wydolnościowy polega na bieganiu pomiędzy dwoma znacznikami (liniami), oddalonymi od siebie o 20 metrów w określonym, stale rosnącym tempie. Szerokość toru wynosi 1,5 m. Tempo nadaje sygnał dźwiękowy, podczas trwania którego, kandydat musi znajdować się poza wyznaczoną linią dwiema nogami. Jeżeli kandydat dotrze do linii przed sygnałem, powinien zatrzymać się za nią i ruszyć do kolejnego odcinka po usłyszeniu sygnału.
Koniec testu następuje w momencie, gdy kandydat dwukrotnie nie przebiegnie kolejnych 20 metrów w wyznaczonym czasie lub dwukrotnie pod rząd wystartuje do kolejnych odcinków przed sygnałem.
Ostateczny wynik to liczba rozpoczętego poziomu oraz liczba przebiegniętych 20-metrówek na tym poziomie (np. 10-9), gdzie 10 oznacza poziom, a 9 numer 20 m odcinka.
Liczba odcinków |
1 odc. |
2 odc. |
3 odc. |
4 odc. |
5 odc. |
6 odc. |
7 odc. |
8 odc. |
9 odc. |
10 odc. |
11 odc. |
12 odc. |
Czas odcinka *) (s) |
Poziom |
Przebiegnięty dystans (m) |
||||||||||||
1 |
20 |
40 |
60 |
80 |
100 |
120 |
140 |
|
|
|
|
|
9,0 |
2 |
160 |
180 |
200 |
220 |
240 |
260 |
280 |
300 |
|
|
|
|
8,0 |
3 |
320 |
340 |
360 |
380 |
400 |
420 |
440 |
460 |
|
|
|
|
7,5 |
4 |
480 |
500 |
520 |
540 |
560 |
580 |
600 |
620 |
640 |
|
|
|
7,2 |
5 |
660 |
680 |
700 |
720 |
740 |
760 |
780 |
800 |
820 |
|
|
|
6,8 |
6 |
840 |
860 |
880 |
900 |
920 |
940 |
960 |
980 |
1000 |
1020 |
|
|
6,5 |
7 |
1040 |
1060 |
1080 |
1100 |
1120 |
1140 |
1160 |
1180 |
1200 |
1220 |
|
|
6,2 |
8 |
1240 |
1260 |
1280 |
1300 |
1320 |
1340 |
1360 |
1380 |
1400 |
1420 |
1440 |
|
6,0 |
9 |
1460 |
1480 |
1500 |
1520 |
1540 |
1560 |
1580 |
1600 |
1620 |
1640 |
1660 |
|
5,7 |
10 |
1680 |
1700 |
1720 |
1740 |
1760 |
1780 |
1800 |
1820 |
1840 |
1860 |
1880 |
|
5,5 |
11 |
1900 |
1920 |
1940 |
1960 |
1980 |
2000 |
2020 |
2040 |
2060 |
2080 |
2100 |
2120 |
5,3 |
12 |
2140 |
2160 |
2180 |
2200 |
2220 |
|
|
|
|
|
|
|
5,1 |
*) – czas pokonania odcinka (s) opracowany na podstawie opisu „wielostopniowego testu wahadłowego 20 m” – materiały dydaktyczne 2010-16, Zakładu Lekkiej Atletyki, Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
Załącznik nr 2
KRYTERIA OCENY PRÓB SPRAWNOŚCIOWYCH ORAZ PRÓBY WYDOLNOŚCIOWEJ
Indywidualne wyniki kandydata, uzyskane w poszczególnych próbach, przeliczane są na punkty, przypisane do konkretnego wyniku, według poniższej tabeli.
Próbę uznaje się za zaliczoną po osiągnięciu wyniku minimalnego na poziomie:
a) mężczyźni
- bieg po kopercie: mniejszym lub równym 24,50 sekundy,
- podciąganie na drążku: 8 podciągnięć,
- Beep test: 8-10
b) kobiety
- bieg po kopercie: mniejszym lub równym 25,00 sekund,
- podciąganie na drążku: 7 podciągnięć,
- Beep test: 8-5
Wynik końcowy testu sprawności fizycznej, uzyskany przez kandydata, oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej uzyskanych punktów z każdej zaliczonej próby.
Przykładowe obliczenie wyniku kandydata z testu sprawności fizycznej:
- podciąganie na drążku: 14 pociągnięć, tj. 61 punktów;
- bieg po kopercie: 22,85 sekund, tj. 58 punktów;
- Beep test: 9-10 (poziom - liczba odcinków), tj. 46 punktów
Łącznie uzyskał 165 punktów. Średnia arytmetyczna (61+58+46) : 3 = 55 punktów
TABELA PUNKTOWA
(przeliczenie uzyskanych wyników na punkty)
LICZBA PUNKTÓW |
Podciąganie (liczba powtórzeń) |
Bieg po kopercie (czas w sekundach) |
Beep test (poziom - liczba odcinków) |
1 |
2 |
3 |
4 |
75 |
26 |
22,00 |
12 - 5 |
74 |
25 |
22,05 |
12 - 4 |
73 |
24 |
22,10 |
12 - 3 |
72 |
23 |
22,15 |
12 - 2 |
71 |
22 |
22,20 |
12 - 1 |
70 |
21 |
22,25 |
11 - 12 |
69 |
20 |
22,30 |
11 - 11 |
68 |
19 |
22,35 |
11 - 10 |
67 |
18 |
22,40 |
11 - 9 |
66 |
17 |
22,45 |
11 - 8 |
65 |
16 |
22,50 |
11 - 7 |
64 |
|
22,55 |
11 - 6 |
63 |
15 |
22,60 |
11 - 5 |
62 |
|
22,65 |
11 - 4 |
61 |
14 |
22,70 |
11 - 3 |
60 |
|
22,75 |
11 - 2 |
59 |
|
22,80 |
11 - 1 |
58 |
13 |
22,85 |
10 - 11 |
57 |
|
22,90 |
10 - 10 |
56 |
|
22,95 |
10 - 9 |
55 |
12 |
23,00 |
10 - 8 |
54 |
|
23,05 |
10 - 7 |
53 |
|
23,10 |
10 - 6 |
52 |
|
23,15 |
10 - 5 |
51 |
|
23,20 |
10 - 4 |
50 |
11 |
23,25 |
10 - 3 |
49 |
|
23,30 |
10 - 2 |
48 |
|
23,35 |
10 - 1 |
47 |
|
23,40 |
9 - 11 |
46 |
|
23,45 |
9 - 10 |
45 |
10 |
23,50 |
9 - 9 |
44 |
|
23,60 |
9 - 8 |
43 |
|
23,70 |
9 - 7 |
42 |
|
23,80 |
9 - 6 |
41 |
|
23,90 |
9 - 5 |
40 |
9 |
24,00 |
9 - 4 |
39 |
|
24,10 |
9 - 3 |
38 |
|
24,20 |
9 - 2 |
37 |
|
24,30 |
9 - 1 |
36 |
|
24,40 |
8 - 11 |
35 |
8 |
24,50 |
8 - 10 |
34 |
|
24,60 |
8 - 9 |
33 |
|
24,70 |
8 - 8 |
32 |
|
24,80 |
8 - 7 |
31 |
|
24,90 |
8 - 6 |
30 |
7 |
25,00 |
8 - 5 |
Załącznik nr 3
ZASADY USTALANIA PUNKTÓW REKRUTACYJNYCH
1. Od kandydata wymaga się, aby w części pisemnej egzaminu dojrzałości przystąpił do egzaminu z przedmiotów: matematyka i język obcy oraz jednego
z dodatkowych przedmiotów: fizyka, chemia, informatyka albo biologia.
2. Wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z poszczególnych przedmiotów wymienionych w pkt 1 przelicza się przyjmując większą z dwóch liczb:
0,7 × P lub 1 × R, gdzie:
- P oznacza wynik procentowy uzyskany na poziomie podstawowym,
- R oznacza wynik procentowy uzyskany na poziomie rozszerzonym.
3. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych zwolnieni z egzaminu maturalnego
z danego przedmiotu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie przez ucznia odpowiednio tytułu laureata lub finalisty uzyskują maksymalny wynik procentowy z danego przedmiotu z poziomu rozszerzonego.
4. Punkty rekrutacyjne oblicza się według wzoru
W = 1 × M + 0,5 × J + 0,8 × D
gdzie:
- W oznacza wynik końcowy kandydata,
- M oznacza wynik z matematyki,
- J oznacza wynik z języka obcego,
- D oznacza wynik z przedmiotu dodatkowego: fizyka, chemia, informatyka, biologia.
Filmy instruktażowe przebiegu konkurencji:
BEEP TEST DZWIĘK (kliknij aby odsłuchać)