Miedzy 12 a 1 4 kwietnia 2023 roku, w ramach zajęć z przedmiotu: taktyka zwalczania pożarów, kadeci II kompanii uczestniczyli w przeprowadzonych na obiektach Akademii Górniczo Hutniczej zajęciach wyjazdowych. Tym razem naszym celem była realizacja scenariusza zakładającego pożar różnych pomieszczeń dwóch akademików oraz przeprowadzenie działań ratowniczych w nierozpoznanej wcześniej przestrzeni zamieszkania zbiorowego.

Dzięki symulacji zadymienia, pozoracji osób poszkodowanych, obecności zaskoczonych naszym przybyciem mieszkańców i pracowników obiektu oraz nadających charakter dynamiki i nieprzewidywalności rozwoju sytuacji podgrywek ze strony prowadzących, ćwiczenia przebiegły w warunkach wysokiego realizmu.

Jednym z niecodziennych, gdyż trudnych do odwzorowania w szkolnych lub poligonowych obiektach, założeń było zadymienie i pożar w mającym 15 kondygnacji budynku „Babilon”. Zastosowanie różnych technik prowadzenia linii gaśniczych w tego typu akcjach (tym razem bez wykorzystania drabiny mechanicznej) sprawiło niemało, na szczęście ostatecznie pokonanych, trudności.

Kto nigdy nie był w nieznanym wcześniej a wypełnionym szczelnie dymem budynku czy chociażby pomieszczeniu, kto nigdy nie robił rozpoznania bojem – poruszając się na kolanach z nawodnioną linią gaśniczą po wijącej się klatce schodowej, kto nie pracował przy dużym wysiłku fizycznym w aparacie ochrony układu oddechowego, kto nie czuł presji czasu, świadków zdarzenia i oceniającego tłumu, kto nie słyszał przerywanego kasłaniem błagalnego wołania o pomoc, ten nie zrozumie jak trudne zadanie czaka strażaków na miejscu nieprzewidywalnie rozwijającego się pożaru. Kto nigdy wcześniej tego nie spróbował, nie przećwiczył w bezpiecznych warunkach, z całą pewnością nie zrobi tego dobrze, gdy nadejdzie „czas próby”.

Chociaż nie od początku było to naszym zamiarem, dodatkową wartością ćwiczeń była obecność na nich w pierwszym dniu zastępcy dowódcy Szkolnej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej bryg. Macieja Słodowskiego. Udział posiadającego zarówno ogromne doświadczenie praktyczne, jak i dydaktyczne, będącego autorytetem dla kadry i słuchaczy funkcjonariusza, pozwolił na osiągnięcie kilku istotnych z punktu widzenia edukacji celów. Po pierwsze: kadetki i kadeci zobaczyli, że w naszej Szkole teoria kroczy ramię w ramię z praktyką, że umiejętności wynoszone z prowadzonych w warunkach sal lekcyjnych i poligonowych, są tymi, które znajdują odzwierciedlenie w prawdziwym działaniu. Po drugie: były kolejną okazją do budowy monolitu dydaktycznego. Po trzecie: kadra dydaktyczna i ratownicza upewniła się, że wciąż mówimy tym samym językiem, że w zakresie dydaktyki stanowimy swojego rodzaju monolit, że bezcennymi są kuluarowe rozmowy pozwalające dzielić się wzajemnymi spostrzeżeniami i konstruktywnymi, opartymi do wiedzę i praktykę, uwagami.

Ćwiczenia pozwoliły na sprawdzenie poziomu przygotowania, będących na finiszu swojej pożarniczej edukacji słuchaczy II kompanii, którzy odpowiedzialni byli zarówno za pełnienie funkcji dowódczych, jak i wykonawczych.

Korzystając z okazji serdecznie dziękujemy administratorowi budynków za umożliwienie przeprowadzenia ratowniczych scenariuszy. Mamy nadzieję, że nasz obecność na kampusie przypomniała jego mieszkańcom o konieczności dbania o własne bezpieczeństwo, w tym zwracania szczególnej uwagi na oznakowanie i drożność dróg ewakuacyjnych oraz pożarowych, lokalizację punktów zbiórek, rozmieszczenia gaśnic i hydrantów.

 

 

 

Opracowanie: mł.bryg. Piotr Sowizdraniuk

Zdjęcia: mł.bryg. Piotr Sowizdraniuk